Zakázaná jídla » Paleo snadno
Chutné recepty pro zdraví
Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

ZAKÁZANÁ JÍDLA

Seznam zakázaných jídel je v pravidlech výslovně jmenován. Patří sem všechny druhy palačinek, chleba, pečiva, tortil, sušenek, muffinů, dortů, koláčků, těst na pizzu, vaflí, cereálií, smažených chipsů a fritovaných hranolek. Dále je zde poznámka, abychom nevytvářeli další „nezdravá jídla pomocí povolených surovin“. Zajímavé je, jak tato na první pohled jasná pravidla jsou různými lidmi chápána a vykládána zcela jinak. Proto jsem se snažila najít jednoznačnou odpověď v oficiálních zdrojích pro Whole30, konkrétně na stránkách programu a také v nové knize Whole30, která odpovídá na mnoho podobných otázek a vysvětluje případná nedorozumění, která mohou při výkladu programu nastat (opravdu vřele doporučuji ke koupi).

Proč nemůžu mít pečivo, palačinku, lívanečky, zmrzlinu aj., když jsou z povolených surovin?

Protože, ať jsou z jakýchkoliv surovin, stále jsou to přesně ty druhy jídel, které vás dostaly až k rozhodnutí pustit se do Whole30. Jeho cílem je nejen vás „uzdravit“ fyzicky, ale také „narovnat“ váš vztah k jídlu, zbavit vás závislostí na něm. Ač jsme přesvědčeni o tom, že my rozhodujeme, co si dáme na talíř, mnohdy nás řídí naše „mlsná“ a zvyky. Pokud budete nadále jíst jídla s mizivou výživovou hodnotou a pokrmy bez tzv. „brzdy“, pak jsou vaše šance na úspěch téměř nulové. Využijte Whole30 ke své změně, zbavte se zažitých vzorců a vytvořte si k jídlu zdravý vztah.

Ale já do lívanečků nedávám žádnou mouku! Jen banán a vejce.

Žádné palačinky ani lívance. To je prostě pravidlo. Akceptujte to. A nesnažte se podvádět tím, že si jídlo pro svou omluvu nazvete jinak 😉

Já ale s palačinkami žádný problém nemám. Nepotřebuji je, jen si chci zpestřit jídelníček.

Ještě jednou – žádné palačinky ani lívance. Je to pravidlo. Dodržte ho. Dokud se nějakému jídlu na minimálně 30 dní nevyhnete, nepoznáte nakolik vás ovlivňuje.

V pravidlech jsou jmenovitě uvedeny palačinky, chléb, pečivo, tortilly, sušenky, muffiny, dorty a dortíčky, koláčky, pizza těsto, vafle, cereálie, smažené brambůrky a fritované hranolky? Je to všechno?

Ne, není. Tato jídla jsou jmenovitě vypsána v pravidlech, ale je i mnoho dalších, které už budou „za hranicí“. Třeba takové tyčinky z datlí a ořechů. Jsou autory Whole30 schváleny jako záchranné řešení pro případ nouze, kdy nemáte možnost si dát normální jídlo. Jste běžec na dlouhých tratích nebo chodíte na náročné výšlapy? Určitě se vám budou hodit a jejich použitím pravidla nijak neporušíte. Dáváte si je pravidelně odpoledne místo své původní čokoládové tyčinky? Zamyslete se a upřímně si odpovězte: Ovládáte vy jídlo, nebo jídlo vás? Pokud chcete změnit své návyky, měli byste podobná jídla během Whole30 zcela vyřadit.

Kdo určí hranici, které jídlo ještě v pořádku a které už ne?

Upřímně? Jste to vy, kdo rozhodne. Nikdo nepřijde, aby vám talíř s palačinkou sebral. Jsou ale jasně nastavená pravidla a jste to vy, kdo se dobrovolně rozhodl do programu jít. Proto byste měli pravidla dodržovat tak, jak jsou nastavená. Pokud chcete z programu získat maximum, včetně všech jeho pozitivních účinků, dodržujte ho kompetně celý, bez výjimek, tak jak byl sestavený. Je to jen 30 dní, to zvládnete. A pokud vás děsí představa měsíce bez nějakého konkrétního jídla, měli byste se nad tím zamyslet. Něco to signalizuje, že?

Řešíte co jíst při Whole30?

Napsala jsem kuchařky plné receptů pro Whole30, Paleo,
Primal i Low Carb. Vyřešte jednou pro vždy problém co vařit!

Proč jsou ale tedy povolená jídla jako květáková rýže, cuketové špagety, meatza, zeleninové placičky či plátky batátů místo bulky u hamburgeru?

Zásadní otázkou pro zhodnocení těchto jídel je „Snažím se napodobovat přesný vzhled původního pokrmu? Nebo se jen snažím nahradit nezdravé suroviny za zdravou variantu ze zeleniny?“ Paleo chleba či tortily z alternativní mouky se snaží co nejvěrněji napodobit vzhled, konzistenci a chuť nepovolených jídel. Cuketové špagety či plátky batátů místo housky jsou jenom zdravou náhradou za nezdravé suroviny, nesnaží se je imitovat. Chutnají jinak a váš mozek to dokáže skvěle rozeznat. Nedomnívá se, že jíte burger v pšeničné housce, když plátek mletého masa vložíte mezi dvě zeleninové placky.

Ale taková majonéza přece také není nic zdravého. Proč si ji můžu udělat?

Whole30 na některé suroviny nahlíží jinak než jak jsou hodnoceny obecně. V běžných doporučeních najdete zákaz majonézy z důvodu vysokého obsahu tuků. To ale ve Whole30 na překážku není. Komerčně připravená majonéza je plná rostlinných olejů a přidaného cukru. Pokud si ale vyrobíte vlastní z lehkého olivového oleje a nepoužijete pro dochucení žádné nepovolené suroviny, všechna její negativa „obejdete“. Navíc, málokdo po náročném dni půjde a „utopí“ své rozpoložení ve sklenici majonézy 🙂

U některých jídel mám podezření, že je nemám „pod kontrolou“, i když jsou povolená. Mám je vynechat?

Ano! Jednoznačně je vynechte! Někdy lidé zjistí, že na některém jídle nebezpečně „ujíždějí“. Pokud vás některé, byť povolené suroviny podněcují k nestřídmosti a nadměrným chutím, nebo se přistihnete, že po nich saháte vždy, když vás něco rozhodí, měli byste je během programu z jídelníčku vyloučit.

Máte nějaké další otázky? Nejste si u některého jídla či suroviny jistí, zda ji můžete během Whole30 použít? Napište do komentářů. Pokusím se najít odpověď.

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Top
Mautic is open source marketing automation