Zakázaná jídla » nejen Paleo snadno
Chutné recepty pro zdraví
Low carb, Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

ZAKÁZANÁ JÍDLA

Seznam zakázaných jídel je v pravidlech výslovně jmenován. Patří sem všechny druhy palačinek, chleba, pečiva, tortil, sušenek, muffinů, dortů, koláčků, těst na pizzu, vaflí, cereálií, smažených chipsů a fritovaných hranolek. Dále je zde poznámka, abychom nevytvářeli další „nezdravá jídla pomocí povolených surovin“. Zajímavé je, jak tato na první pohled jasná pravidla jsou různými lidmi chápána a vykládána zcela jinak. Proto jsem se snažila najít jednoznačnou odpověď v oficiálních zdrojích pro Whole30, konkrétně na stránkách programu a také v nové knize Whole30, která odpovídá na mnoho podobných otázek a vysvětluje případná nedorozumění, která mohou při výkladu programu nastat (opravdu vřele doporučuji ke koupi).

Proč nemůžu mít pečivo, palačinku, lívanečky, zmrzlinu aj., když jsou z povolených surovin?

Protože, ať jsou z jakýchkoliv surovin, stále jsou to přesně ty druhy jídel, které vás dostaly až k rozhodnutí pustit se do Whole30. Jeho cílem je nejen vás „uzdravit“ fyzicky, ale také „narovnat“ váš vztah k jídlu, zbavit vás závislostí na něm. Ač jsme přesvědčeni o tom, že my rozhodujeme, co si dáme na talíř, mnohdy nás řídí naše „mlsná“ a zvyky. Pokud budete nadále jíst jídla s mizivou výživovou hodnotou a pokrmy bez tzv. „brzdy“, pak jsou vaše šance na úspěch téměř nulové. Využijte Whole30 ke své změně, zbavte se zažitých vzorců a vytvořte si k jídlu zdravý vztah.

Ale já do lívanečků nedávám žádnou mouku! Jen banán a vejce.

Žádné palačinky ani lívance. To je prostě pravidlo. Akceptujte to. A nesnažte se podvádět tím, že si jídlo pro svou omluvu nazvete jinak 😉

Já ale s palačinkami žádný problém nemám. Nepotřebuji je, jen si chci zpestřit jídelníček.

Ještě jednou – žádné palačinky ani lívance. Je to pravidlo. Dodržte ho. Dokud se nějakému jídlu na minimálně 30 dní nevyhnete, nepoznáte nakolik vás ovlivňuje.

V pravidlech jsou jmenovitě uvedeny palačinky, chléb, pečivo, tortilly, sušenky, muffiny, dorty a dortíčky, koláčky, pizza těsto, vafle, cereálie, smažené brambůrky a fritované hranolky? Je to všechno?

Ne, není. Tato jídla jsou jmenovitě vypsána v pravidlech, ale je i mnoho dalších, které už budou „za hranicí“. Třeba takové tyčinky z datlí a ořechů. Jsou autory Whole30 schváleny jako záchranné řešení pro případ nouze, kdy nemáte možnost si dát normální jídlo. Jste běžec na dlouhých tratích nebo chodíte na náročné výšlapy? Určitě se vám budou hodit a jejich použitím pravidla nijak neporušíte. Dáváte si je pravidelně odpoledne místo své původní čokoládové tyčinky? Zamyslete se a upřímně si odpovězte: Ovládáte vy jídlo, nebo jídlo vás? Pokud chcete změnit své návyky, měli byste podobná jídla během Whole30 zcela vyřadit.

Kdo určí hranici, které jídlo ještě v pořádku a které už ne?

Upřímně? Jste to vy, kdo rozhodne. Nikdo nepřijde, aby vám talíř s palačinkou sebral. Jsou ale jasně nastavená pravidla a jste to vy, kdo se dobrovolně rozhodl do programu jít. Proto byste měli pravidla dodržovat tak, jak jsou nastavená. Pokud chcete z programu získat maximum, včetně všech jeho pozitivních účinků, dodržujte ho kompetně celý, bez výjimek, tak jak byl sestavený. Je to jen 30 dní, to zvládnete. A pokud vás děsí představa měsíce bez nějakého konkrétního jídla, měli byste se nad tím zamyslet. Něco to signalizuje, že?

Řešíte co jíst při Whole30?

Napsala jsem kuchařky plné receptů pro Whole30, Paleo,
Primal i Low Carb. Vyřešte jednou pro vždy problém co vařit!

Proč jsou ale tedy povolená jídla jako květáková rýže, cuketové špagety, meatza, zeleninové placičky či plátky batátů místo bulky u hamburgeru?

Zásadní otázkou pro zhodnocení těchto jídel je „Snažím se napodobovat přesný vzhled původního pokrmu? Nebo se jen snažím nahradit nezdravé suroviny za zdravou variantu ze zeleniny?“ Paleo chleba či tortily z alternativní mouky se snaží co nejvěrněji napodobit vzhled, konzistenci a chuť nepovolených jídel. Cuketové špagety či plátky batátů místo housky jsou jenom zdravou náhradou za nezdravé suroviny, nesnaží se je imitovat. Chutnají jinak a váš mozek to dokáže skvěle rozeznat. Nedomnívá se, že jíte burger v pšeničné housce, když plátek mletého masa vložíte mezi dvě zeleninové placky.

Ale taková majonéza přece také není nic zdravého. Proč si ji můžu udělat?

Whole30 na některé suroviny nahlíží jinak než jak jsou hodnoceny obecně. V běžných doporučeních najdete zákaz majonézy z důvodu vysokého obsahu tuků. To ale ve Whole30 na překážku není. Komerčně připravená majonéza je plná rostlinných olejů a přidaného cukru. Pokud si ale vyrobíte vlastní z lehkého olivového oleje a nepoužijete pro dochucení žádné nepovolené suroviny, všechna její negativa „obejdete“. Navíc, málokdo po náročném dni půjde a „utopí“ své rozpoložení ve sklenici majonézy 🙂

U některých jídel mám podezření, že je nemám „pod kontrolou“, i když jsou povolená. Mám je vynechat?

Ano! Jednoznačně je vynechte! Někdy lidé zjistí, že na některém jídle nebezpečně „ujíždějí“. Pokud vás některé, byť povolené suroviny podněcují k nestřídmosti a nadměrným chutím, nebo se přistihnete, že po nich saháte vždy, když vás něco rozhodí, měli byste je během programu z jídelníčku vyloučit.

Máte nějaké další otázky? Nejste si u některého jídla či suroviny jistí, zda ji můžete během Whole30 použít? Napište do komentářů. Pokusím se najít odpověď.

31 komentářů

  1. Aja napsal:

    Dobrý den, všechno pochopeno, se vším souhlasím, jedu třetí den whole 30. Jen ten poslední bod…to jsou asi u mě dlouhodobě ořechy, nejčastěji kešu nebo mandle (ty jsou vyřazené, moc netuším proč, ale respektuju). Sahám po nich vždycky, když je ouvej a to s třema dětma a mou prací je celkem často (sáček na dva dny asi není to pravé ořechové). Takže taky vyřadit?? To bude ale boj…

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, ano, měla byste. Vím, že je to mega výzva! Proto také nepropadejte skepsi, když se to hned nepovede. Už takhle pro sebe děláte hodně. Takže zkuste to, přemýšlejte nad tím, v jakých chvílích a proč po téhle berličce saháte a nakolik to odporuje vašim cílům. Svět se vážně nezboří, když u ořechů zůstanete. Pokud ale ano, namáčejte je, ať zlepšíte jejich stravitelnost.

      • Aja napsal:

        Děkuji moc.
        A nejen za odpověď, ale i za ukázky z kuchařek (už píšu Ježíškovi) a za celý Váš web i instagram ❤️ Je to teď pro mě velký zdroj informací. Dlouho už jsem #cukrfree a koketuju s primal. Nejmladší dcera má nově stanovenou diagnózu dětského autismu, tak uvažuju nad paleo pro celou rodinu.
        Přeju hezký zbytek dne @ajazhr

        • Lucie napsal:

          Jestli vám moje práce byť jen trošku pomůže, splnila svůj účel. Protože to je přesně ten důvod, proč to dělám 🙂

  2. Jana napsal:

    Už držím whole 30 druhý týden.Zatím faj.Nevím,jestli jsem špatně četla,ale nevím ,jestli se může tvaroh a následně z něho udělaný měkký sýr.Děkuji Jana

  3. Renata napsal:

    Dobrý den. Začala jsem whole30. Mohu jíst chia semínka např. s banánem nebo jiným ovocem? Děkuji

    • Lucie napsal:

      Pokud si chia semínky to ovoce posypete, asi nejde nic namítat. Pokud si je budete mixovat na způsob ranních kaší, už to bude za hranicí pravidel.

  4. Dana napsal:

    Mám v tom zmatek Whole 30,,low Carb a Paleo jsou tedy různý druhy stravování protože někde se tvaroh může a někde se už nesmí.Prominte ja se začínám učit tak v tom mám zmatek.Poradíte jak začít,,mám cukrovku léčim ji práškama a jasně jsem i obézní.Děkuji budu čekat na odpověd Dana

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Dano. Ano, jedná se o různé, i když příbuzné výživové směry. Každé má trošku jiná pravidla, ale také cíle. Nejsem lékař, nemám odborné vzdělání, ani nechci někomu říkat, jak se má stravovat. Ale pokud trpíte diabetem a máte i nadváhu, myslím, že všechny uvedené směry pro vás budou přínosem. Jen je vždy nutné přihlédnout k vašemu zdravotnímu stavu. Osobně bych vám doporučila se přihlásit do FB skupiny Nízkosacharidové stravování pro boj s cukrovkou https://www.facebook.com/groups/1587219184644754/ Tam najdete spoustu rad, receptů, podpory i motivace.

      • Dana napsal:

        Ano tam jsem se už přihlásila ovšem doufala jsem že poradíte s čím vlastně začít,,ze dne na den ted je k tomu nejlepší čas pro mně ,,mám volno a určitě se objeví i nechtěné potíže,jako bolrsti hlavy a tak

  5. Martina napsal:

    Dobrý den, napadlo mě zkusit k snídani třeba fritatu s bramborami nebo jinou zeleninou a v rámci obměny ji udělat třeba s jablky. To se smí? Hledám možnost jak zpestřit obvykle vajíčkove snídaně. Děkuji

    • Lucie napsal:

      Napsat, že vyloženě nesmí, tak bych lhala. Jablka se můžou při vaření použít. Ale je tam velké ale. Nesmí z toho vzniknout “sladké” jídlo. Takže pokud v tom nebude ještě třeba cibulka a zelí, tak bych se této variantě obloukem vyhnula. Vajíčkové snídaně si můžete zpestřit nekonečnou řadou zeleniny, hub a bylinek, anebo je vyměnit občas za něco jiného – třeba pomazánku na zelenině, paštiku, polévky, plátky pomalu pečené panenky ala šunka atd.

  6. Kristýna napsal:

    Krásný den,
    děkuji za to, co děláte, mám Vaši stránku projetou od shora dolů a stále nacházím něco nového.
    Chtěla jsem se zeptat, jak je to ve whole30 s lilkem, rajčaty a paprikou?
    Moc děkuji za odpověď.
    K.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Kristýno, moc děkuji za pochvalu. Vždycky potěší odezva z druhé strany, která potvrdí, že všechna ta energie, čas i peníze vložené do stránek mají smysl 🙂
      Vámi uvedené suroviny jsou ve Whole30 povolené. Omezují je pouze ti, kteří dodržují tzv. protokol AIP (autoimunitní protokol). Při klasickém W30 je můžete jíst bez omezení.

      • Kristýna napsal:

        Ach, moc děkuji.
        Začetla jsem se trochu do “Jídla na prvním místě” a asi jsem to nějak špatně pochopila, či přečetla moc rychle a nedávala u toho pozor.
        Myslím, že nejen já jsme vám vděční za skvělé recepty, se kterými se dá rychle a hlavně výborně pracovat.
        Ještě jednou děkuji a přeji pěkný den.
        K.

  7. Lenka napsal:

    Dobrý den, mám problém, že nejsem schopná sníst zeleninu dříve než v poledne, čím ji ke snídani nahradit? díky Lenka

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, ve Whole30 žádná varianta náhrady není. Zkuste zařadit více tepelně upravené zeleniny, třeba i ve formě polévek, které se lépe jí i tráví, než syrová zelenina, a k tomuto chladnému období i více hodí.

  8. Niky napsal:

    Dobrý den, od zítra také jedu Whole 30. Chci se jen zeptat, je povolené koření, nebo mam například maso pouze solit? A ještě jsem se tady dočetla, že se nesmí mandle. Které ořechy jsou tedy povoleny? Předem děkuji za odpověď.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, koření je povolené. Jen v případě kořenících směsí je nutné zkontrolovat složení (např. grilovací koření, kari).
      Mandle se smí. Jen jsou v kolonce Příležitostně. Tzn. že by neměly tvořit hlavní zdroj tuku na talíři a už vůbec by neměly sloužit jako svačinka či mlsání.

  9. Jitka napsal:

    Dobrý večer, chtěla jsem se zeptat když mi teď stačí 2 jídla při nizkosacharidovem stravování jestli tomu tak může být i u Whole30 a jestli jde i prokladat 1-2 dny pustu? Moc dekuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, vyloženě pravidla tím neporušíte, nicméně se velmi velmi odkloníte od zaměření a nastavení programu. Ve Whole30 by se mělo jíst pravidelně 3krát denně. Cílem programu je kromě jiného i srovnání hormonální hladiny, s čímž souvisí právě výše uvedené doporučení jíst pravidelně, bez IF a půstů.

  10. Helena napsal:

    Dobrý den, jak často do týdne mohu jíst brambory? Mohu je jíst s masem jako přílohu nebo raději jen se zeleninou? Děkuji.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, to velmi záleží na vašich cílech. Pokud chcete snížit váhu, doporučuji se jim spíše vyhnout. Pokud je do stravy zařadíte, měly by na talíři tvořit jen menší část z jídla a být vždy doplněné větším množstvím zeleniny. Více informací k bramborám najdete v aktualizovaném vydání knihy Jídlo na prvním místě, které je volně ke stažení ze stránek vydavatele http://barys.me/aG82/download/Jidlo_na_prvnim_miste.pdf

      • Hana Breburdová napsal:

        Dobrý den Lucinko, moc děkuji za tento odkaz❤️. Včera jsem se rozhodla dát si nové Whole a při té příležitosti si koupit i nové vydání Jidlo na prvním místě. Ale knihkupectví Černý most zklamalo, neměli. Objednala jsem tedy na e-shopu, ale teď nemusím zoufale čekat než přijde (měla jsem domluveno s kamarádkou, že mi zatím půjčí svoji) a můžu se začíst hned alespoň na telefon. Děkuji. Jdu na to.
        Super stránky

        • Lucie napsal:

          Dobrý den, Hani, mám radost, když moje práce je někomu k užitku. Přesně proto to všechno dělám 🙂 Držím palce do nového W30.

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Top Mautic is open source marketing automation
Kuchařka - Léto v kuchyni (e-kniha)
zakoupil/a: Jiří před 17 hodinami
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Jaroslav před 2 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Ivana před 2 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Petra před 3 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Vladimíra před 3 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Veronika před 3 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: marie před 3 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Josef před 4 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Jiřina před 4 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Eva před 5 dny
 
DÁRKOVÝ POUKAZ: Kuchařka – Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Jana před 6 dny
 
Kuchařka - Vaříme pomalu (e-kniha) + 1 Item
zakoupil/a: Jana před 6 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Irena před 7 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Martina před 7 dny
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Renata před 1 týdnem
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Pavlína před 1 týdnem
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Jana před 1 týdnem
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Renata Brno před 1 týdnem
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Martin před 1 týdnem
 
Kuchařka - Léto a Zima v kuchyni + Vaříme pomalu + Vánoce a Silvestr (celkem 4 e-knihy)
zakoupil/a: Dagmar před 1 týdnem