Co je stravovací program Whole30?
Chutné recepty pro zdraví
Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

WHOLE30

Co je Whole30?

Občas dostanu dotaz „Co to je za dietu?“. „Proč se takhle nesmyslně omezuješ v jídle?“ Upřímně? Neomezuji 😉 Ono totiž záleží na úhlu pohledu. Někdo vidí jen dlouhý seznam zakázaných potravin a ingrediencí, děsí se, co všechno nebude moct jíst a kolik oblíbených jídel si bude muset odepřít. Pak se do toho raději ani nepustí.

Já naopak vidím spoustu nových ingrediencí, surovin a jejich kombinací, které jsem dříve prostě nepoužívala, protože bylo přece tak snadné sáhnout po „rohlíku a pár plátcích šunky“. Myslela jsem si, jak (jako zapálená kuchařka) jím pestře. Chyba lávky – ve své podstatě jsem „točila“ stále dokolečka ty samé druhy jídel. To, že mě trápily sezónní a potravinové alergie, nemohla jsem v noci usnout nebo se naopak ráno probudit, moje váha neustále plíživě stoupala, bolely mě klouby na rukou a že jsem měla neustálé trávicí obtíže, jsem jednoduše připisovala věku a brala to už jako neodmyslitelnou součást mého běžného dne.

Jenže stačilo vysadit potencionálně problematické potraviny a posléze vypozorovat jejich vliv na mé tělo a vše se změnilo. Neomládla jsem. To se mi nepodařilo 😉. Ale vymizely alergie, ztratila se bolest kloubů, večer usínám hned, jak položím hlavu na polštář, budím se sama od sebe a odpočinutá po cca 7-8 hodnách spánku a váha se pohybuje zase směrem dolů (pomalu, ale jistě). Zažívací obtíže úplně nevymizely, ale výrazně se zmírnily. A co že mi to pomohlo? Jednoduše, jedním slovem – Whole30.

Řešíte co jíst při Whole30?

Napsala jsem kuchařky plné receptů pro Whole30, Paleo,
Primal i Low Carb. Vyřešte jednou pro vždy problém co vařit!

Pomohlo mi zjistit, které potraviny mi nedělají dobře, nastartovalo mi metabolismus a srovnalo můj vztah k jídlu – vždycky jsem ho milovala, ale také jsem si jím „léčila bolístky na duši“, bylo mojí drogou po náročném dni. To vše je teď pryč. Jídlo miluju dál. A možná ještě víc než předtím. Jen už o něm rozhoduju já a ne moje nezvladatelná mlsná, kdy jsem po snězení bežné porce musela za hodinu sníst ještě něco, jen tak na chuť. Teď jím 3 dostatečné porce denně, umím přesně rozeznat signály těla, vím, kdy mám dost a kdy je potřeba ještě přidat. Jsem spokojená. Začala jsem se svým tělem spolupracovat a ne ho tiše a pomalu ničit 😉

A co to Whole30 vlastně je?

Jedná se krátkodobý (30 a více dní) nutriční restart organismu podle programu manželů Hartwigových. Jeho cílem je skoncování s nezdravými stravovacími návyky, obnovení zdravého metabolismu, ozdravení zažívacího traktu a srovnání imunitního systému.

Určité skupiny potravin mohou mít negativní vliv na vaše zdraví a výkonnost, aniž byste si to uvědomovali.

Pokud máte nějakou potravinovou alergii, určitě o ní víte, stejně tak přesně určíte, co ji vyvolává. Reakce na danou potravinu totiž přichází bezprostředně po požití, nejpozději během několika málo minut. Jenže u intolerancí je to jiné. Reakce na určitou potravinu nastane až několik hodin či dní po její konzumaci. Navíc reakce není tak jednoznačná jako u alergie a projeví se v oblastech, které byste si často ani s jídlem přímo nespojovali. Kolísá vám během dne energie? Špatně se vám spí? Cítíte se hned po ránu unavení? Trápí vás bolesti, které nejsou spojené s nějakým zjevným zraněním? Nemůžete zhubnout, ať se snažíte jak chcete? Potýkáte se s kožními problémy, zažívacími obtížemi, sezonními alergiemi nebo neplodností? Všechny tyto stavy (i mnoho dalších) mohou být spojeny s konzumací určitých druhů potravin. A to i těch, které jsou v obecném povědomí označovány za „zdravé“.

Jakým způsobem tedy zjistíte, které potraviny na vás takto působí a jak konkrétně?

Jednoduše tak, že je na určitou dobu ze svého jídelníčku ZCELA vyškrtnete. Striktně se vyhnete všem jídlům a skupinám potravin, které na vás mají negativní psychický vliv (např. závislost na sladkém), narušují hormonální rovnováhu, způsobují propustnost střeva či v těle vyvolávají systémový zánět. Dáte svému tělu šanci vyléčit samo sebe. Stisknete pomyslné tlačítko „reset“. Naučíte se rozpoznat, jak na vás konkrétní potraviny působí a nakolik ovlivňují váš každodenní život i dlouhodobé zdraví.

Co potom?

Po skončení programu (ale už i během něj) se změní váš pohled na potraviny, vytříbí se vám „gastronomický vkus“, o jídle budete přemýšlet jinak, upraví se vaše chutě a návyky. To vše vám dá šanci trvale změnit vaše stravovací návyky. Sama jsem toho důkazem a stejně tak další desetitisíce lidí po celém světě. Více než 95% účastníků přiblížilo svou váhu k optimu (ať už zhublo či naopak žádoucně přibralo) a zlepšilo skladbu svého těla (úbytek tělesného tuku). A to vše bez otravného počítání kalorií či „trápení“ v posilovně. Dále účastníci uvádějí stálou hladinu energie během dne, zlepšení atletického výkonu, kvalitnější spánek, lepší soustředěnost a optimističtější náladu. (Ano, poměrně hodně absoloventů uvedlo, že se cítili „podivně šťastní“ během programu i po něm). A psychlogické změny jsou možná ještě výraznější. Účastníci potvrzují změnu dlouhodobých nezdravých návyků, se kterými dříve bezúspěšně bojovali, dramatické snížení či úplné odstranění nezvladatelných chutí na sladké. Sami to popisují jako „svobodu v jídle“.

A konečně, velká část lidí uvádí zlepšení či úplné vyléčení mnoha chorob spojených s životním stylem a stravováním *.

• vysoký krevní tlak • vysoká hladina cholesterolu • diabetes • astma • alergie • infekce vedlejších nosních dutin • kopřivka • onemocnění kůže • endometrióza • neplodnost • migrény • deprese • bipolární porucha • pálení žáhy • artritida • bolest kloubů • dysfunkce štítné žlázy • chronický únavový syndrom • lupus • syndrom propustného střeva  • Crohnova nemoc • dráždivý tračník • celiakie • divertikulitida • ulcerózní kolitida

Zajímají vás konkrétní pravidla Whole30?

Základní informace najdete na našich stránkách. Bližší informace hledejte na originálních stránkách Whole30, v knize It Starts With Food (v českém vydání Jídlo na prvním místě) a The Whole30: The 30-Day Guide to Total Health and Food Freedom (české vydání Whole30 nakladatelství Melvil).


* Pokud se léčíte s nějakou chorobou či máte předepsané nějaké léky, vždy svůj plán dodržovat Whole30 konzultujte se svým ošetřujícím lékařem.


Volně přeloženo na základě textu na stránkách Whole30 (http://whole30.com/step-one/) a doplněno o vlastní zkušenosti

26 komentářů

  1. Jarmila Faltusova napsal:

    Dobrý den Lucie, zacala jsem Whole30 abych zjistila které potraviny mi škodí, abych mela vice energie a pokud to pujde, neco bych chtela i shodit. Ve skupině se obcas řeší i různé leky, treba proti kasli nebo bolesti hlavy apod. Ze by se pocas W30 nemely brát. To nepouzivam, ale pozdě jsem si uvedomila, ze beru valstne chemicke prasky jiz delsi dobu. Nebilet na srdce, Letrox na štítnou zlazu a Warfarin na redeni krve. Musim je brat. Muj dotaz zní, ma vlastne cenu drzet Whole, když uzivam leky? Nebudou výsledky nejak ovlivněny? Doteď se snazim spis o paleo, s obcasnymi ulety. Predem dekuji za jakoukoliv odpp odpověď. Jarmila

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jarmilo,

      je dost možné, že výsledky budou ovlivněny. Ale jak píší sami autoři – léky předepsané lékařem mají vždy přednost před jakýmikoliv pravidly programu. To ovšem neznamená, že nemá smysl s programem začít. Přímo naopak, hodně lidí hlásí alespoň částečné zlepšení svých obtíží. Nicméně bych vše konzultovala s lékařem. I když – pokud aktuálně dodržujete pravidla paleo, nebudou ty změny až tak veliké. Každopádně držím palce 🙂
      Lucka

  2. Petra napsal:

    Dobré ráno, Lucie, v první řadě Vám musím pochválit webové stránky, dokonalost sama 🙂 Moc ráda se tu inspiruji. Před rokem jsem zkusila na měsíc Whole30 a bylo to skvělé, cítila jsem se opravdu lépe. Jediné, co se mi úplně nezdálo, byl lehký průjem, který mě vlastně celou dobu provázel. V čem jsem mohla udělat chybu? Na tuky jsem zvyklá, chápala bych, že ze začátku bude tělo reagovat, ale po měsíci už to nebyl úplně komfort 🙂

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Petro. Moc děkuju za pochvalu stránek. K dokonalosti mají hooooodně daleko, ale snažím se 🙂
      S tím trávením – on může být zakopaný pes i někde jinde. Většinou se jedná o skokové zařazení potravin, na které před tím nebyl člověk až tak zvyklý, neměl jich v jídelníčku tolik. Bývají to nejen tuky jako takové, ale velice často i vejce nebo ořechy. Bohužel Vám detailně neporadím, tohle budete muset “vychytat” sama. Nejsnadněji pomocí eliminace “podezřelé” potraviny. Držím palce, ať na to přijdete 🙂

  3. Pavla napsal:

    Dobrý den, Lucie,
    skutečně před vámi smekám – obdivuji, kolik práce, času a určitě ze začátku přemáhání stálo vytvořit něco takového, jako jsou tyto stránky. A nejúžasnější na tom je to, že to opravdu žijete.. 🙂
    Knížku “jídlo na prvním místě” mám přečtou křížem krážem, zakázané potraviny mi nevadí – umím si bez nich představit život, a pokud jsem doma (víkendy, dovolená), nemám problém program absolutně dodržovat. Problém nastává v pracovní dny – co si dát ráno k snídani, aby to bylo rychle připravené? Příprava jídla jako taková není časově náročná, ale pak po sobě uklidit nádobí, kuchyň a navíc – hrozně mi vadí, když ráno po probuzení cítim pachy z vaření, nebo tím načuchnu a pak ze svých vlasů cítím v práci vůni míchaných vajíček 🙂 Oběd – ohřívání v mikrovlnce určitě není v pořádku. Co ale dělat, když pracuji v kanceláři?

    Omlouvám se za dávku dotazů, ale už se asi 3 měsíce pokouším vše správně dodržovat, ale vždycky selžu právě kvůli těmto věcem – rychlá a “nesmradlavá” snídaně nebo ohřívání.

    Děkuji za radu, jste moje poslední naděje 🙂

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Pavlo,

      moc děkuju za pochvalu. Máte pravdu, žiju tím a ohromně mě to baví 🙂
      Snídaně se snažte řešit přípravou dopředu a ráno si jídlo jen ohřejte či doplňte čerstvě připravenou částí (třeba zapéct předem připravená základ na shaksuku s vejci, předem připravenou náplň zabalit do čerstvě připravené omelety, paštiku doplnit čerstvě nakrájenou zeleninou atd.). S tím načuchnutím, budete se asi smát, ale jediné co mě napadá, použít na vlasy čepici do sprchy a tělo si zakrýt zástěrou (klidně jen ve spodním prádle 😉 ).
      Používání mikrovlnné trouby osobně jako problém nevidím. Sama ji používám. Nevidím v ní hrozbu, jak je občas uváděno.

      Snad jsem Vám alespoň malinko poradila 🙂 Mějte se krásně

      Lucka

  4. Eva Corejova napsal:

    prosím pošlite mi jedálniček aspon na 1 mesiac

  5. Terka napsal:

    Začínám Whole 30, jsem ve 4. dni 🙂 Zatím supr, maso, zelenina, vejce, semtam ořech, ovoce, olej. Snídaně řeším veji natvrdo (nebo měkko, jak se povede :D) a syrovou zeleninou, jím čaato i avokádo, poprvé v životě nemám hlad až do oběda, k obědu maso a zelenina, buď syrová nebeo pečená, ohřívání se nevyhnu, tak ohřívám aspoň jen chviličku 🙂 večer salát nebo pečená zelenina a kousek masa nebo vejce, může to někomu přijít jednostranné, ale zatím mi to jede úplně maximálně, tak uvidíme 🙂 Myslela jsem, že nepřežiju bez čokolády nebo jogurtů, na to jsem si zatím ani nevzdechla, horší je to s alkoholem 🙂 Na víno si občas vzpomenu a dala bych si 🙂 Jinak kafe bez mlíka je senzační a není mi po tom aspoň blbě. To jsem taky myslela, že nedám, ale je to fajn.

    Prosím Tě, jaký je rozdíl mezi whole a paleo? Je to jen v cukrech? Že v paleou můžeš třeba med?

    Moc díky. Terka

    • Lucie napsal:

      Ahoj, Terko. Moc držím palce s Whole30. Vypadá, že to zvládáš bravurně. Jen mysli i na tuky, abys jich měla v jídle dost 🙂
      Rozdíl mezi Whole30 a paleem je v mnoha věcech. Ty by vydaly na samostatný článek (pořád se ale nějak nemůžu dokopat k jeho napsání). V kostce – liší se mírně v surovinách i v mnoha doporučeních. Základní rozdíl je ale hlavně v jejich cílech – Whole30 je krátkodobý program, který člověku ukáže cestu a paleo pak může být tou cestou.
      Podívej se na tenhle skvělý článek, kde je to super vysvětlené https://www.experimentclovek.cz/2016/12/03/whole30-vs-paleo/

      • Terka napsal:

        Ahoj Luci, moc díky za odpověď. Odkaz i článek jsou super, už jsem přečetla. Tuky dodávám, dneska jsem neměla chuť na nic, jen na ovoce, ale pak mě to doběhlo a honem honem ořechy a jak mi jely 😀 Jinak recepty máš bezvadné a super nafoceno!

      • Terka napsal:

        Děkuji moc, vše prostudováno 🙂

  6. Terka napsal:

    Já vím, že jsem otravná…ale nechtělo by se ti přidat krátký popis k jednotlivým stylům? Jako low carb, primal atd…Jsem lenoch to pracně hledat 😀 A co koukám na recepty, tak mi to přijde všechno podobné. Ale koukala jse, jen velmi, velmi zběžně 😀

    • Lucie napsal:

      Popisy mám v kuchařkách, plánuju je přidat i sem. Jen na to najít čas 😉
      Ve zkratce – low carb hlídá sacharidy, které by se měly pohybovat do cca 50 g za den, primal je vlastně paleo s mléčnými výrobky a Whole30 je paleo bez dezertů, pečiva apod.

  7. Terka napsal:

    Sím sím, zase dotaz…vím, že tu máš odkazy i na prodejny, ale než to budu obcházet – existuje nějaká opravdu whole šunka/slanina? Já v každé zatím našla dextrozu :/ Předem moooc díky 🙂

    • Lucie napsal:

      Těžko radit. Záleží odkud jsi 😉 Klasickou vyhovující šunku jsem nenašla, ale přiznám se, že až tak urputně nehledala. Raději si udělám pomalu pečenou panenku a nakrájím si ji na plátky. Nejvíce vyhovující bývají parmské šunky, tam si ale člověk připlatí za kvalitu. Slaninu kupuju v Mark&Spencer. Mají různé druhy v ceně cca 99 Kč za 250 g. Obsahují sice dusitany, ty ale v rámci Whole30 zakázané nejsou. Nicméně, není to nic zdravého, takže slaninu zařazuji jen občas, popřípadě ji nahradím tenkými plátky bůčku (prodávají např. v Tesco).

      • Terka napsal:

        Z Prahy 😀 OK, MS asi navštívím 🙂 Já skončila tak Lidl, Globus, Billa 😀 Moc díky. Jinak maso si dělám, ale přítel mi chtěl udělat radost a vzal Schwardswaldsou…a ouha, ta to taky obsahuje :/ Moc dík

  8. Anna napsal:

    Dobrý den Lucie,

    mám dotaz. Právě jsem v procesu čtení knížky Jídlo na prvním místě. Jsem nadšená. Mám takový pocit, že by mi to mohlo vyřešit můj celoživotní “boj” s jídlem, respektive s dietami, přibírání atd.

    Ale programu se účastnint nemohu, jelikož jsem zjistila, že jsem těhotná 10tt. Ale, zajímalo by mne, zda mohu v těhotenství jíst podle Palea? Jaký je Váš názor? Děkuji, budu vděčná za názor a případné rady:)

    • Lucie napsal:

      Dobrý den,

      když jsem byla těhotná já, o Paleu ani Whole30 jsem neměla ani páru ;-), takže Vám nemůžu odpovědět z vlastní zkušenosti. Nicméně nevidím důvod, proč by nešlo dodržovat Whole30 či paleo i během těhotenství. Samozřejmě, budou tam drobné odchylky oproti některým doporučením (třeba četnost jídel, či množství ovoce), ale s pravidly se to nijak nevylučuje. Na stránkách Whole30.com je dokonce samostatná sekce pro těhotné a kojící ženy (https://mamas.whole30.com/). Takže se klidně můžete pustit i do Whole30, či palea nebo primal (povolené i mléčné výrobky).

  9. Jana L. napsal:

    Dobrý den, paní Grusová, jste úžasnou inspirací a květáková rýže i další recepty jsou super.Jedu 1.Whole30, hned v 1 týdnu jsem si dala mražený hrášek, takže jedu 3.týden a díky Vám si nepřipadám vyšinutě, ale jako normální člověk, který si chce vyčistit tělo a srovnat trávení.Díky

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jano. Takovéhle zprávy dostávám obzvlášť ráda. Pokud vám moje stránky aspoň trošku pomáhají na cestě za zdravím, splnily svůj účel. Držte se a zvládněte úspěšně dokončit celé Whole30 🙂

  10. Žaneta napsal:

    Dobrý večer,
    ráda bych se chtěla zeptat jak nejlépe dodržovat pitný režím?Jsou povoleny bylinkové čaje?

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, pitný režim je samozřejmě důležitý. Při sníženém příjmu sacharidů můžete mít (zejména v začátcích) i větší potřebu pít. Bylinkové čaje jsou povolené, je potřeba jen dávat pozor na složení různých sypaných či dochucovaných čajů.

  11. Jana napsal:

    Dobrý den, mám za sebou již podruhé Whole30 a musím říct, že jsem nadšená:-) Ráda bych zůstala na paleo stravě, protože tento způsob stravování mi vyhovuje ze všeho nejvíc (žádné nadýmání, žádné bolesti břicha, pravidelné a bezproblematické vyprazdňování, vyrovnaná energie po celý den, zkrátka samá pozitiva:-)). Nemohu se ale dopátrat, v čem konkrétně tkví rozdíl mezi whole30 a paleo. Můžete mi prosím poslat nějaký odkaz, kde bych se dozvěděla víc? Moc děkuji, s pozdravem a díky za Vaše skvělé stránky, Jana;-)

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jano,

      odpověď na tuhle otázku je složitější, než se zdá. Ale ve zkratce – Whole30 je striktní, časově omezený nutriční program, ve kterém se neodpouští žádná odbočení od pravidel. Některé porušíte? Začínáte od začátku. Cílem tohoto programu je nutriční restart organismu a následné zjištění, které potraviny vám působí obtíže a které ne. Během W30 se nesmí konzumovat žádné dezerty, palačinky či pečivo, protože program řeší i náš emocionální vztah k jídlu.
      Oproti tomu paleo nemá až tak přísná pravidla (i když se základní suroviny shodují) a občasná odbočení jsou tolerována. Vy sama si určujete (v rámci nějakých doporučení), které potraviny či jejich kombinace si do jídelníčku zařadíte. Takže – jestli vám k snídani vyhovují banánové lívanečky, můžete si je dát. Je jen na vás nakolik budete sama k sobě upřímná a nakolik své tělo dobře znáte, abyste správně vyhodnotila, jak na vás která potravina či jídlo působí. Máte zkrátka více volné ruce. Proto je paleo celoživotní přístup ke stravování. Ne jako v případě Whole30 časově omezený nutriční program.
      Když to shrnu – W30 je jen na chvíli, s cílem “vyčištění” organismu a následného zkušebního zařazení vyloučených potravin. Paleo je dlouhodobý způsob stravování založený na téměř shodných surovinách jako W30, ale není tak striktní. Neřeší, kolik jídel denně jíte, neurčuje co přesně máte na talíři mít, má benevolentnější přístup k občasným dezertům aj.
      Perfektní detailní vysvětlení najdete na stránkách https://www.experimentclovek.cz/cz-paleo-vs-whole30/

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Top
Mautic is open source marketing automation

Konec starostem co dobrého uvařit. Stačí se inspirovat z mých KUCHAŘEK!

x