Chutné recepty pro zdraví
Low carb, Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

Low Carb kalkulačka

Pokud s Low carb stravou začínáte, nebo si jen tak pro představu chcete spočítat svá přibližná makra (tedy celkový kalorický příjem a podíl jednotlivých živin – sacharidů, bílkovin a tuků), můžete použít mojí kalkulačku. Ještě ji čekají nějaké změny, ale základní informace vám poskytne.

Stačí zadat své osobní údaje (ideálně včetně procenta tělesného tuku), vybrat kolik sacharidů denně chcete konzumovat (viz níže), jak moc se hýbete a zbytek už vám kalkulačka vypočítá. Myslete prosím vždy na to, že naše těla nejsou stroje, nefungují podle tabulek a že výsledky jsou jen velmi hrubý odhad, který ve výsledku zrovna pro vás vůbec nemusí platit. Do hry totiž vstupuje spousta dalších faktorů jako je zdravotní stav, předchozí způsob stravování, intenzita tělesné aktivity, stres a další. A ty takhle na dálku obecně zohlednit nelze.

Nesnažte se hubnout příliš rychle. Pokud chcete trvalé výsledky, zvolte raději pomalejší proces, při kterém se nebudete cítit příliš omezení a stresovaní. Jedině trvalá změna životního stylu přinese trvalé výsledky.

Pokud si nevíte rady, kolik gramů sacharidů máte na 1 den zadat, tady je orientační tabulka:

Ketogenní dieta do 50 g (pro někoho i méně)
Nízkosacharidové stravování 50-80 g
Nízkosacharidová strava s volnějším režimem 80-100 g

45 komentářů

  1. Tereza Treterová napsal:

    Chtěla bych začít na nizkosacharidovým stravování, kolem 70g sacharidů. Poté upravit pod 50g. Doteď se stravuji víceméně běžně, nejím však sladké a bílé pečivo zřídka. Přílohy však normálně. Proto chci začít postupně, aby tělo mělo čas si zvyknout.

  2. Martina napsal:

    Dobrý deň, liečim si candidu nízkosacharidovým stravovaním. Nejem žiaden cukor okrem fruktózy, nízkofruktózové ovocie ako hrušky či kivi používam na osladenie napríklad bieleho jogurtu. Páči sa mi myšlienka Paleo – jem však obilniny najmä pohánku, qiunou, ryžu natural a strukoviny ako cicer či červenu šošovicu. Taktiež mám problém s mäsom, niesom síce vegeterián, ale mäso mi nechutí a nevyhľadávam ho. Stretli ste sa s účinkami paleo stravovania na problémy s candidózou? Odporúčate obilniny striktne vysadiť? Obávam sa že v prípade chýbajúceho mäsa bude moja strava veľmi jednotvárna a už teraz mám problém s váhou. Mám 176 cm a ledva 50kg.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, přiznám se, že jsem problematiku candidy nikdy blíže nezkoumala, takže bohužel neumím poradit. Pro více osobních zkušeností se přihlaste do facebookové skupiny Paleo+ Czecho-Slovakia https://www.facebook.com/groups/paleo.czech/ Tam určitě někdo poradí s osobní zkušeností. Vím, že to tam hodně lidí zmiňovalo.

    • Chairos napsal:

      Dobry den,
      obilniny i pseudoobiloviny vynechte v tomto pripade uplne. Zkusil bych vynechat i veskere sladke ovoce. Bilkoviny se daji doplnit napr. konopnym proteinem (DM bio), kvalitnimi sojovymi vyrobky, orisky nebo vajicky. Lusteniny nejsou LC, maji mnoho sacharidu.
      Co se tyce ubytku vahy, staci jen ze zacatku hlidat kolik jakych zivin jite a pak neni vubec problem 🙂

  3. Eva napsal:

    Dobrý den, začala jsem s low-carb, většinou do 50ti g sacharidů, upravilo se mi zažívání a nepálila mě žáha, což je co říct, protože pálení žáhy mám chronické. Začalo mi ale být těžko od žaludku, dokonce mě postihl jeden den i akutní zánět žaludku. Doktor na pohotovosti mi řekl, ať omezím tuky (den předtím jsem měla tuňáka ve slunečnicovém oleji, který mi žaludek takhle rozdráždil) .. nicméně omezit tuky nemůžu, když jsem na low-carb. Můj příjem tuků je okolo 110 g za den.
    Teď bojuji s tím, jestli to risknout a vydržet u tohoto stravování, nebo jestli se vrátit ke zdravému jídlu, kde ale převažují sacharidy a pro mě by to byl opět problém se žáhou.
    Měla byste pro mě nějaké doporučení prosím?

    Děkuji pěkně.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Evo,

      já nejsem lékař, nemám zdravotnické vzdělání, takže se velmi bráním na podobné dotazy odpovídat.
      Nemohl být spíš ten tuňák už třeba prošlý? Navíc do Low carb klasický slunečnicový olej nepatří, ale ten to podle mého stejně nezpůsobil.
      Já vážně nevím, jak poradit. Pokud je vám nyní dobře, jedla bych osobně podle toho, co mi říká moje tělo. Pokud se zatím léčíte, poslechla bych lékaře.
      V obou případech bych se vyhýbala tepelně upraveným tukům, smažení a možná i pečení za vysokých teplot. Stejně tak bych vynechala všechna semínka a ořechy.
      Každopádně držím palce, ať je brzy lépe a jste zdravá.

  4. Marta napsal:

    Dobrý den, mohu se zeptat, proč je nastaveno v LC kalkulačce tak málo bílkovin? Když sportuji a chci něco shodit a vytvořit svalovou hmotu, tak mi přijde že je to opravdu velmi málo, u nesportujících se uvádí 1-1,5 g na kilo tělesné váhy a u sportovců i 2 g na kilo váhy, to znamená u 70 kilového sportovce, že by měl mít i 140g bílkovin denně. Zdejší kalkulačka spočítá na nějakých 59 gramů denní příjem bílkovin, to není ani gram na kilo tělesné váhy.
    Mají pak svaly z čeho nabírat, když se jí tak málo bílkovin?
    Děkuji za odpověď. 🙂 MH

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Marto, na téma optimálního množství bílkovin je napsáno tolik teorií, a naprosto rozdílných, že je absolutně nerálné všechny zohlednit v jedné kalkulačce. Osobně se přikláním k tomu, co píšete, tedy že až 2 gramy na kilo váhy, ale váhy aktivní (tedy bez tělesného tuku). A to pak kalkulačka sedí. Nezapomeňte si také zadat správnou aktivitu, i tím ve výpočtu bílkoviny stoupají (rozhodně je to více než vámi uváděných 59 g). Každopádně, je to kalkulačka orientační, nelze zohlednit naprosto všechny lidi, jejich aktivity, tělesnou stavbu, zdravotní stav a podobně. Navíc se čistě se týká Low carb a zde se bílkoviny až tak nenavyšují.

  5. Hana Komarkova napsal:

    Dobry den Luci, spocitala jsem si pri sve postave 167/96kg ,46 let,sedave zamestani, ze mam 1.stupen obezity.Pas 110,boky 125.pri 40g sacharidu 81g bilkovin,a 117 g tuku.Potrebuji zhubnout,prosim o radu.Neumim si nic predstavit pod temi cisly.Moc prosim aspon o nejaky priklad co si pod tim na jeden den predstavit.Moc Vam dekuji za radu

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Hani, nakoukněte ke mně na jídelníčky, ať už vyloženě Low carb nebo Whole30. Základem je vyřadit mouku, cukr a velkou část ovoce. Ze začátku vám to možná přijde jako nemyslitelné, ale postupně se naučíte sestavovat si jídla. Uvidíte 🙂 Je to mnohem snazší než se zdá.

  6. Jana napsal:

    Dobrý den,
    Merim 170cm a vazim 82 kg:-(
    Po porodu jsem zkousela hladovku, ruzne diety, ale nezvladla jsem to..Jiz nekolik let misto obědů jim jen bile pecivo s maslem a salamem atd..a večeře to samé. .nesnidam..Co se chci zeptat, prosim vas, muzu jist dvakrát-třikrát denne, bez pečiva, priloh, ale např. Na oběd kur.maso na lzicce sadla a bile zeli-jako Čína, ale bez testovin a večeře zeleninovy salat, ,vejce?
    Jde mi o to, ze hlad nemivam, ale na obed, svacinu i veceri mam proste jen bile pečivo. .tak pokud vynecham pečivo a treba i prilohy, jestli timto zhubnu..Celkove se neprejidam, mam ale stale stejne jidlo..moc dekuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, nic není zázračné, ani Low carb strava. Na někoho to funguje, někdo neztratí ani deko. Musíte to sama vyzkoušet 🙂 Ale myslím, že pokud vynecháte bílé pečivo a uzeniny, výsledek by se měl určitě dostavit. Jen poznámka – všimla jsem si v komentáři lžičky sádla. Při správně sestavené stravě (méně sacharidů), toho sádla klidně dejte lžíci. Tuk je to, co vás zasytí.

  7. Pavla napsal:

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli je správně v té kalkucce, že hodnoty pro udržení váhy a rychlejší hubnutí jsou stejné? Když si zadám všechny hodnoty a dám spočítát bazalni metabolismus tak mi to vždy vychází stejně… Děkuji za vysvětlení

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, při výpočtu bazálního metabolismu se hodnoty moc nemění, není už s nimi moc kam hýbat. Bazální metabolismus je hodnota, kterou vaše tělo potřebuje na pokrytí základních funkcí, aniž by se u toho člověk byť jen pohnul či nějak přemýšlel. A tak určitě den netrávíte 🙂

  8. Jarka napsal:

    Dobrý den Lucie, psala jsem dotaz z telefonu,pokud dorazí 2x omlouvám se. Vzhledem k tomu, že jsem začátečník a prvotní důvod je snížení váhy, chtěla bych si příjem hlídat na kalorických tabulkách. Jaký vzorec mám použít, abych nejedla málo nebo moc, protože 2 vzorce se liší v celkovém příjmu o 100 kcal. % tělesného tuku nemám podložené měřením u lékaře či na přístroji, ale pouze výpočtem v aplikaci na sledování vývoje váhy. Pokud tedy použiji vzorce 1 a 2, rozdíl je velký, i můj bazální metabolismus se spočítá jinak. Poraďte prosím. 42 let/170 cm/ 94kg, sedavé zaměstnání , pohyb 2 týdně. Moc děkuji a přeji hezký den. Jarka

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jarko,

      omlouvám se, že jsem hned neodpověděla, ale na komentář jsem si chtěla nechat dostatek času.
      Já Vás asi hned na začátku zarazím a možná i zklamu – žádná kalkulačka na světě přesně nezohlední chování Vašeho organismu, jeho spalování, trávení, hormonální hladinu, aktuální teplotu okolí atd.
      To všechno (a spousta dalších) jsou proměnné, které vypočítaný výsledek mění. Takže rozdíl 100 kcal opravdu není nijak markantní. A dala bych ruku do ohně za to, že realita bude ještě úplně někde jinde. Je to prostě a jen ORIENTAČNÍ údaj 🙂 Nic víc, nim míň.
      Naše těla nejsou stroje, nefungují podle grafů. Stejně tak neexistuje nikde tabulka, která by obsahovala naprosto přesné údaje ke všem potravinám. Třeba takové maso – každé (i když stejného druhu) bude mít naprosto jiné výživové údaje díky jinému poměru svaloviny a tuku. Rajčata zase budou sladší, s vyšším obsahem sacharidů (a také chutnější), když dozrají přirozeně na slunci, než když se nechají dozrát někde cestou v kamionu. A tak dále, a tak dále…
      Zkrátka to všechno prostě spočítat nejde.
      Proto moje rada zní – vypočítané údaje berte opravdu jen jako orientační. Vyzkoušejte sama, při jaké hodnotě se budete cítit dobře a zároveň hubnout. Lepší cesta není.

      Držím palce, ať se Vám to podaří 🙂
      Lucka

  9. Radka napsal:

    Dobrý den, chci se zeptat, jestli je mozne se vysledky kalkulacky ridit i v pripade, ze v malem mnozstvi budu jist i prilohy? Bramory a nebo testoviny…ryzi. ale budu je jist primerene k vysledkum, aby se nepresahlo tech 100g za den? Dekuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, kalkulačka je JEN orientační. V drtivé většině je realita úplně někde jinde, než vypočtené výsledky.
      Ale pokud potřebujete hlídat celková makra a orientační údaje vám stačí, tak ano, bude to vycházet i v případě, že si ve stravě ponecháte brambory a rýži a započtete jejich údaje.

  10. Klára napsal:

    Dobrý den, je nějaký dostupný chléb vhodný v lchf? Když nechci péct domácí. Děkuji.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, vím jen o http://puretaste.cz/
      V běžné síti obchodů žádné LC nekoupíte.

    • Marcela napsal:

      Dobrý den, kupuji si večerní chlebík od penam – 100g chleba má asi 4 g sacharidu. (Lidl, Billa). Má dost bílkovin, ty je potřeba započítat.

      • Lucie napsal:

        Dobrý den, pro někoho, kdo si hlídá i použité suroviny, tento výrobek vhodní není díky složení, i když má ve výsledku málo sacharidů. Ale to je samozřejmě na volbě každého 🙂

  11. Hanča Šustová napsal:

    Dobrý den ,
    jezdím kamionem ,LC jsem v začátku .Přemýšlím jestli jsem vše pochopila .maso peču v remosce a zeleninu pokuď možno syrovou ,jím dvakrát denně ,semo tamo si dám jogurt s hroznovým vínem .kávu piji dost abych vydržela řídit 😀 .Na FB stránkách čtu furt o nějakém počítání …jak čtu na stránkách není potřeba ,když budu jíst dostatečné množství zeleniny a masa je to vše v pořádku.Potřebují shodit dost mám váhu 120 kg a 65 měřím asi přibližně ,je to hrůza pohybu v kamionu moc není .

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Hančo, zkuste to nejdřív bez počítání. Jak říká jedna moudrá žena: Kdyby příroda chtěla, abychom jídlo počítali, narodíme se s kalkulačkou v ruce 🙂
      Naučte se poslouchat vlastní tělo. Jezte dosyta, ale nepřejídejte se. Dávejte přednost průmyslově nezpracovaným, základním a kvalitním surovinám, spíše se vyhýbejte ovoci (pozor na hroznové víno, to je cukrová bomba), nemlsejte z nudy nebo jako náplast na nervy. A ono to věřím půjde.

  12. Jana napsal:

    Dobry den, zacinam s low carb a chtela bych se Vas zeptat, zda je mozne kazdy den svacit tvaroh nebo jogurt se stevii, kokosem a boruvkami. Predem moc dekuji za Vasi odpoved. Hezky den

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jani, osobně bych se tomu vyhnula, nebo bych se to snažila postupně změnit.
      V Low carb by se měl přirozeně snížit počet jídel, takže svačiny postupně vymizí. Přednost byste měla dávat “slaným” jídlům, ty “sladké” si nechat jen pro občasné zpestření. Postupně se vám změní i chutě, takže jogurt či tvaroh vám bude stačit dochutit jen tím kokosem a borůvkami, stévii už potřebovat nebudete.
      Ale to vše nebude hned. Dejte tomu čas. Držím palce 🙂

  13. Hana napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se začít nizkosaracharidove, ale Kojim půlroční miminko a netuším pod kolik sacharidů bych neměla jít denně. Mohla bych poprosit o radu?Zatím s Low Carb nemám žádnou zkušenosti…Dekuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Hani, neexistuje univerzální odpověď, každý to má jinak. Zkuste se držet na 80 gramech a podle svých pocitů a potřeb si hranici případně upravte.

  14. Tereza napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat, začala jsem s LC stravováním před měsícem, moje počáteční váha 118 kg, 173cm, nyní -7kg, můj denní příjem má být 1850-2300 kcal pro hubnutí, chtěla jsem se zeptat, pokud jim do 1200, je to hodně špatně, musím jíst víc, abych zhubla? Strava mi vyhovuje, jsem nadšená
    Nikdy jsem nesnidala, nyní ano, oběd cca v 14 hod, pak do sebe nic nedostanu, stačí to?
    Děkuji a hezký den

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Terezo,
      na tohle se názory velmi liší. Někdo tvrdí, že není problém jít pod bazál, jiný zase opak.
      Osobně si myslím, že vámi uvedený denní kalorický příjem už je příliš nízký. Viděla bych to spíše někde kolem 1500 kcal minimálně.
      Ale záleží na vás, jak se cítíte. Jestli nejste unavená, nehoní vás hlad a chutě, tak to bude možná OK. Výpočty jsou stejně jen hrubé odhady, nelze jim přesně věřit.

  15. Jana Mašková napsal:

    Dobrý den, dneska jsem si chtěla dle vaší kalkulačky vypočítat MAKRA a kalkulačka místo výsledků a čísel psala: NaN. Mohu prosím vědět. kdy bude kalkulačka funkční. Děkuji Jana

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jano, kalkulačka je plně funkční. Zkoušela jsem to a vše funguje, jak má. Nezadala jste omylem nějaké nepovolené znaky (ne jen čísla)?

  16. Zuzana napsal:

    Prosim muzete mi poradit jak dat dolu 15 kg.jsem zoufala stale pribiram co jsem na MD.Dekuji za reakci

    • Lucie napsal:

      Moc ráda bych poradila, ale takhle univerzálně to moc nejde 🙁
      Zkuste navštívit stránky http://lowcarbinfo.cz/2018/06/27/jak-zacit-s-lowcarb/ a tam si nastudovat sepsané informace.
      Každý jsme jiný, na každého z nás funguje trošku něco jiného. Ale velké části lidí stačí vynechat v jídelníčku zpracované suroviny a cukr, stavět jídla hlavně na zelenině a nebát se tuků. Jíst dosyta, ale nepřecpávat se, nemlsat.
      Držím palce, ať se váha hne 🙂

  17. Jana napsal:

    Dobrý den Luci,jedu LC už 2 roky , ale stále hledám ideální nastavení maker ,vyhovuje mi velké porce masa se zeleninou a tuk nemusím ,jenže kalkulačka mi vypočetla pravý opak ,opravdu když přidám na g tuků nepůjde váha nahoru ??děkuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, Jani, každý jsme natolik unikátní, že nejde univerzálně odpovědět. Záleží na mnoha faktorech. Kalkulačka je jen hrubý odhad, naše těla podle grafů nefungují.
      Jestli vám současná strava vyhovuje a funguje, nic měnit nemusíte. Tuky doplňují energii, jsou nositelem chuti. Není třeba se jich zbytečně bát, ale také není nutné se jimi vyloženě přecpávat.

  18. Míša napsal:

    Dobrý den, můžu se prosím zeptat, kolik g sacharidů bych měla udržet když kojím? Syn má 6 týdnů. Děkuji

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, to záleží na mnoha věcech, nelze odpovědět univerzálně. Osobně bych se držela někde okolo 80 gramů. Ale je to vážně hodně individuální, musíte si sama najít tu správnou hranici 🙂

  19. Milan Ryba napsal:

    Dobrý den, jsem muž, 66 let, mám cukrovku II stupně na práškách. Je pro mne vhodná Low Carb dieta?

  20. Dáša napsal:

    Dobrý den,
    na jaře letošního roku jsem držela ketonovou dietu, zhubla, potřebuji vědět jak spočítat příjem a výdej co pptřebuji.

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, v tom by vám měla pomoct právě tato kalkulačka. Stačí nastavit své hodnoty. Nicméně výsledek je nutné brát s rezervou – žádný online nástroj vám neposkytne přesná data.

  21. Flora napsal:

    Dobrý den, mám otázku Optimální hubnutí a Rizikové hubnutí? Jaký je v tom rozdí?

    • Lucie napsal:

      Dobrý den, v množství kalorií. U rizikového hubnutí může být restrikce až příliš výrazná a kalorický příjem se blíží bazálnímu metabolismu. Člověk pak může hubnout až nezdravě rychle, nebo být příliš unavený.

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top Mautic is open source marketing automation