Nová e-kuchařka: 30 Low carb receptů na snídaně, obědy i večeře. Zdarma ke stažení 🆓 STÁHNOUT ZDARMA
Chutné recepty pro zdraví
Low carb, Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

Zhodnocení Whole30

Mé druhé Whole30

1.1.2015 jsem zkusila své druhé Whole30. Ano, druhé. To první se úplně nepovedlo. Ne všechny informace jsem správně pochopila, a i když jsem knížku Jídlo na prvním místě přečetla několikrát, některé věci mi unikly (nebo jsem je záměrně z mysli vytlačila, nevím 🙁 ). Prostě tentokrát jsem se na Whole30 lépe připravila – knížku jsem si přečetla znovu a ještě jednou, udělala si pár výpisků, navštívila oficiální stránky Whole30, kdykoliv mi nebylo něco úplně jasné, hledala jsem odpovědi a ptala se zkušenějších.

Jak to šlo?

Od prvního dne jsem své Whole30 pojala nejen jako „ozdravný a restartovací program“ pro své tělo a mysl (zejména co se týká vztahu k jídlu), ale také jako kuchařskou výzvu. Rozhodla jsem se vyzkoušet pro mě nové kuchařské postupy a ingredience, pustit se do přípravy jídel, která jsem už dlouho chtěla připravit, ale stále jsem se jim vyhýbala. Navíc, veřejná prezentace mých „talířků“, ať už ve facebookové skupině WHOLE30 CZ/SK, nebo zde na blogu mě motivovala vymýšlet nová jídla, kombinovat různé suroviny a zkoušet nové recepty. Chtěla jsem prostě nejen sobě, ale i ostatním, dokázat, že strava na Whole30 může být opravdu pestrá a chutná, že člověk opravdu nemusí mít pocit omezení, ale naopak si to může užít.

Samozřejmě, stálo to hodně hodin u plotny a také přemýšlení, co a jak uvařit, kde nakoupit a jak to vše skloubit z běžným životem. Ale já si to užila 🙂 Pravda, oproti běžným lidem mám obrovskou výhodu práce z domova. Neberte proto můj jídelníček jako normu, ale jako inspiraci na své vlastní Whole30. Přemýšlejte, kombinujte, připravujte více jídel najednou, jednu surovinu použijte do více chodů.

Co mi Whole30 dalo?

Je mi jasné, že tohle zajímá naprostou většinu lidí, kteří se do Whole30 teprve plánují pustit. Pokusím se to shrnout do několika bodů. Jen podotýkám, že přechod na Whole30 pro mě nebyl až tak veliká změna jako pro mnoho jiných, protože jsem se už před tím stravovala podle pravidel paleo/primal (od března 2014 jsem ze svého jídelníčku vyřadila lepek, rafinované oleje ze semen, zprocesované potraviny, sladkosti, z velké části uzeniny atd.). Tzn. že některé benefity už se projevily před samotným Whole30 (například lepší spánek, úbytek na váze, vymizení alergie aj.). Nicméně, i tak mi Whole30 přineslo další zlepšení.

Kvalitnější spánek

Opět jsem lépe spala. Po přechodu na paleo/primal se mi spánek prohloubil, usínala jsem hned, jak jsem položila hlavu na polštář, ustálila se mi délka spánku na cca 8 hodin (dřív se mi stávalo, že jsem jeden den nemohla spát déle než 4 hodiny, jiný den pro mě ani 12 hodin nebylo dost). Na Whole30 se potřebná doba spánku dokonce zkrátila na 7 hodin, budila jsem se sama od sebe (bez budíku), naprosto odpočinutá.

Váha klesla

Váha se opět pohnula směrem dolů. Nebudeme si nic nalhávat, většina lidí očekává od Whole30 hlavně změnu na váze, ať už směrem dolů (většinou) nebo směrem nahoru. Neříkám, že jsem zhubla desítky kil (a že by bylo z čeho 😉 ), ale váha se zase po nějaké době stagnace pohnula (- cca 2 kg). Dala jsem dolů kila, která jsem nabrala v období vánoc a konce roku, kdy jsem se poměrně často zařazovala na jídelníček ne úplně „košer“ jídla. Každý rok v zimě jsem pravidelně nabírala, takže úbytek váhy, byť minimální, beru jako úspěch. Ráda bych se do Whole30 pustila ještě jednou na jaře nebo v létě. Věřím, že zvýšení podílu zeleniny typu ledový salát, okurka, rajčata (ke kterým tíhnu v létě) na úkor kořenové zeleniny (kterou naopak preferuji v zimním období) bude mít na váhu ještě větší vliv.

Snídaně

Naučila jsem se snídat. Celý život jsem se snídaním vyhýbala, ráno na ně prostě nebyl čas. Začínala jsem vždy velkou kávou, první jídlo jsem měla cca 3-4 hodiny po probuzení. Došlo to až tak daleko, že při pokusu sníst něco hned po probuzení mi bylo vyloženě nevolno. To jsem na Whole30 zlomila. Ze začátku to bylo opravdu těžké, jídlo do hodiny po probuzení bylo nemyslitelné. Proto jsem zprvu začala polévkami a postupně přešla na vejce. Dnes snídám opravdu s chutí, i když mi zatím chybí pocit ranního hladu. S touto změnou ve stravování vymizely nezvladatelné chutě a nenápadné uďobávání mezi jídly, zmenšily se automaticky večerní porce. Absolutně mi tento scénář 3 velkých jídel vyhovuje a ráda bych u něj zůstala i nadále.

Stop fucking smoking

Přestala jsem úplně kouřit. Jako opravdu silný kuřák (cca 30 cigaret denně) jsem po 30ti letech odložila krabičku cigaret v srpnu 2013 a už si nezapálila. Klasické cigarety jsem nahradila těmi elektronickými a postupně snižovala dávky nikotinu. S přechodem na Whole30 jsem odložila i elektronickou cigaretu a ke konci ji dokonce darovala, takže doma už nemám nic spojené s nikotinem. Podotýkám, že tento pokus přestat kouřit (píšu záměrně pokus, protože odnaučený kuřák nemá snad nikdy vyhráno, sama jsem už také několikrát „přestala“) mě nestál žádná kila navíc na váze, což u předchozích pokusů neplatilo. Pokaždé jsem nabrala nejméně 10 kilo, posledně dokonce 20. Věřím, že mi hodně pomohla nejen „berlička“ v podobě elektronické cigarety, ale právě i přechod na paleo/primal stravu.

Pochopení

Lépe jsem pochopila psychologický vliv stravy na mou mysl. Strava se pro mě stala palivem, nikoliv odměnou nebo něčím, čím se uklidňuju. Často se mi dřív stávalo, že po perném dni jsem se „odměnila“ něčím dobrým k jídlu, aniž bych vlastně měla hlad. Pokud vás teď napadlo, že jsem se tudíž musela ochudit o radost z jídla, není tomu tak. Ba přímo naopak. Jídlo si užívám. A možná ještě mnohem víc než předtím. Jen víc přemýšlím, jaké jídlo jím a v jakých situacích.

Nové chutě

Objevila jsem spoustu nových chutí a ingrediencí, vyzkoušela nové recepty a kuchařské postupy. Vaření mě vždycky bavilo, stát u plotny byl pro mě vlastně takový relax. Na Whole30 se to ještě víc prohloubilo. Už třeba vím, že takové blanšírování není zbytečný „vopruz“, že má v kuchyni své místo a že pomáhá dostat pokrmy ze zeleniny na vyšší level, že salát Waldorf si zaslouží svou celosvětovou slávu, i když je postavený na obecně přehlíženém a nedoceněném celeru, že čerstvé bylinky dokáží z obyčejného jídla vykouzlit malý zázrak 😉 A tak bych mohla pokračovat.

Mudrc na závěr

Co říct závěrem? Whole30 jsem si opravdu užila. Absolutně nelituju času a energie, které jsem do toho vložila. Protože toho, co jsem získala, je mnohem víc. Takže jestli jste dočetli až sem a zatím se k Whole30 neodhodlali, mám pro vás jedinou radu – jděte do toho! Stojí to vážně za to. Držím palce 🙂

Doplnění po druhém Whole30 – spolu se zařazením denních minimálních 7 km (což je u mě 10.000 kroků) jsem shodila další 3 kila (ostatní benefity jsou totožné s předchozím Whole30). Takže se zdá, že tohle na mě opravdu funguje. Proto za pár dní zkusím třetí Whole30. Pokud máte nějaký dotazd nebo něco, co vám během Whole30 či jeho přípravy chybí, napište mi. Každá nová výzva je vítána 😉

0