Zkoušení vyřazených potravin č. 1 » Paleo snadno
Chutné recepty pro zdraví
Whole30, Paleo, Primal
přirozeně bez lepku a cukru

Zkoušení vyřazených potravin č. 1

Je to téměř neuvěřitelné, ale nejen že se mi podařilo splnit Whole30, dokonce se mi z něj podařilo udělat Whole36 ;-). Od 6.2.2015 jsem se rozhodla přejít na fázi 2, a tou je pokusné zařazení potencionálně problematických potravin. Strava podle Whole30 mi maximálně vyhovovala. Neopouštím ji proto, že bych se nemohla dočkat burgerů z fastfoodu nebo nedělních knedlíků s omáčkou, či namazaného chleba s margarinem 😀 Jen chci cíleně zjistit, jestli mi některé druhy potravin dělají v těle „neplechu“ a které to přesně případně jsou. Určitě se během mého života stane, že na nějaké oslavě sním chlebíček s česnekovou pomazánkou a „zaleju“ ho skleničkou vína. A pokud mi pak bude zle, jak určím, co přesně mi neudělalo nejlíp? Sýr v pomazánce, lepek ve vece, nebo alkohol? 😉 Takže od tohoto dne najdete na mých „talířcích“ i jídla, která sice nejsou Whole30, ale do tohoto programu patří jako takový malý vědecký pokus s vlastním tělem.

Snídaně Oběd Večeře
06.02.2015
(mléčné výrobky)
snidane-zarazovani-01
Vaječná omeleta s parmezánem
obed-zarazovani-01
Sýrové tacos s roastbeefem
a guacamole
vecere-zarazovani-01
Dýňová polévka, pečená řepa, banán + ořechy
(vše s mascarpone)
Díky včerejšímu pokusnému zařazení mléčných výrobků se mi potvrdilo to, co jsem tušila už dříve. Tvrdé sýry (nejlépe co nejvíce tučné) v menším množství můžu, ale smetana, mascarpone a podobně mi dělají už problémy. Po večeři jsem se necítila úplně nejlíp, v břiše jsem měla „orchestrion“. Nakonec jsem to ustála, ale ráno jsem se probudila nateklá a zavodněná. Takže tudy mé stravování vážně nepůjde. Neříkám, že si už v životě nedám mléčný výrobek, ale výrazně je omezím. A když už, vychutnám si kousek kvalitního déle zrajícího vysokotučného sýra. Smetanám, tvarohům apod. se raději vyhnu. Kdo byl zvyklý snídat jogurty nebo müsli s mlékem, může po Whole30 zkusit zařazovat postupně jednotlivé druhy mléčných výrobků podle toho, kolik obsahují laktózy (mléčný cukr) a kaseinu (mléčná bílkovina), a vypozorovat nakolik je na ně citlivý. Mně tohle jednorázové zařazení stačí, mléčné výrobky mi vlastně až tak nechyběly. Potvrdilo se mi tím jen to, co už jsem stejně tak nějak tušila.
Takže teď budou následovat 2 dny opět čistého Whole30, pak zkusím zařadit potraviny s lepkem. Na výsledek jsem vážně zvědavá 😉
Doplnění: Po 3 dnech od vyzkoušení mléčných výrobků jsem se probudila se svědivou „krupičkou“ na rukou a tvářích. Nic jiného jsem nezměnila, takže je možné, že se jedná o opožděnou reakci právě na mléčné výrobky.
07.02.2015 snidane-zarazovani-02
Míchaná vejce s avokádem,
salát z pečené řepy
obed-zarazovani-021
Křupavé kuře na rozmarýnu
se salátem Waldorf
vecere-zarazovani-021
Pečené kuře po thajsku
s celerovou „rýží“
08.02.2015 snidane-zarazovani-03
Kuře v omeletových „houskách s avokádem a rajčaty
obed-zarazovani-03
Kuřecí polévka s omeletovými „nudličkami“
vecere-zarazovani-03
Mleté maso s mátou, opečenou zeleninou a limetkovou majonézou
09.02.2015 snidane-zarazovani-04
Mleté maso s vejcem
obed-zarazovani-04
Pomalu pečený bůček se „zelím“ z řepy a kedlubny
obed-zarazovani-03
Kuřecí polévka s omeletovými „nudličkami“
10.02.2015
(lepek)
snidane-zarazovani-05
Vepřové karbanátky, dalamánek
obed-zarazovani-05
Pomalu pečený bůček, „zelí“ z kedlubny a řepy, chleba,
kuřecí polévka
vecere-zarazovani-05
Hovězí tatarák, topinky
Nakonec jsem se rozhodla zkoušení lepku posunout o jeden den, protože jsem dnes ráno šla k lékaři. Nebyla jsem si jistá, jak budu na lepek reagovat, proto jsem jeho zkušební zařazení posunula až po návštěvě lékaře. Na hodnocení svých reakcí je zatím brzy, ale dosud se nic výrazného neobjevilo (kromě trošku pálení žáhy a úplně jiného pocitu nasycení, než při Whole30 – klidně bych si ještě něco dala, i když jsem úplně plná). Uvidíme, jak budou probíhat další dny 😉
Doplnění: Tak se zdá, že lepek mi nic výrazného nedělá. Tedy kromě šíleného zavodnění (cca 2 kg na váze plus, za jeden den), ale to spíš přisuzuji zvýšenému příjmu sacharidů, než reakci na lepek. A pak mě trošku pobolívaly klouby na rukou, což jsem od přechodu na paleo nezaznamenala. To ovšem neznamená, že se vrhnu na rohlíky 😉 Upřímně, ani mi to pečivo včera nechutnalo. Jen ty topinky. Ale to jen díky tomu tataráku 😀
11.02.2015 snidane-zarazovani-06
Zapečené maso se zeleninou a vejci
obed-zarazovani-06
Vídeňská roštěná, opečená petržel
vecere-zarazovani-06
Hovězí na brusinkách, petrželové pyré
12.02.2015
(alkohol)
snidane-zarazovani-07
Žampiony se špenátem a ztracenými vejci
obed-zarazovani-07
Hovězí stir-fry s omeletovými „nudlemi“
vecere-zarazovani-071
Sušené hovězí maso,
salát Yum Nea
(na kurzu thajské kuchyně)
Ve čtvrtek večer jsem plánovaně vyzkoušela alkohol, konkrétně bílé víno. Zúčastnila jsem se kurzu vaření thajské kuchyně, jehož součástí byla i volná konzumace vína 😉 Bezprostřední reakce nebyla tak prudká, jak jsem čekala po více jak měsíční abstinenci, i při krájení mi zůstaly všechny prsty na rukou 😀 Ovšem druhý den bylo hůř. Ne že by mi bylo těžko od žaludku nebo něco podobného, ale šíleně jsem opět natekla a zadržela snad 5 litrů vody 🙁
Doplnění: Zavodnění trvá už několik dní po zkoušení vína, pocit nic moc 🙁
Doplnění 2: Zadržování vody pominulo cca po 5 dnech.
13.02.2015 snidane-zarazovani-08
Míchaná vejce se špenátem, avokádo
obed-zarazovani-08
Hovězí na brusinkách, kapustičky
vecere-zarazovani-08
Polévka Tom Yum Kai, salát Yum Neua, sušené hovězí
14.02.2015 snidane-zarazovani-09
Květákový mozeček
obed-zarazovani-09
Pikantní květáková polévka, sušené maso
vecere-zarazovani-09
Losos v mandlové krustě, celerové hranolky, majonéza
15.02.2015 snidane-zarazovani-10
Salát s lososem a vejci natvrdo
obed-zarazovani-10
Brokolicová polévka
vecere-zarazovani-10
Trhané hovězí na květákových placičkách
s guacamole
16.02.2015
(luštěniny)
snidane-zarazovani-11
Omeleta s trhaným hovězím
obed-zarazovani-10
Brokolicová polévka
vecere-zarazovani-11
Chili con carne s fazolemi
Tak musím říct, že zařazení luštěnin mě mile překvapilo. Luštěniny mi totiž poslední rok (co jsem na paleo/primal) docela chyběly. Bála jsem se, že po jejich zkušebním zařazení mi bude těžko, že se „budu vznášet“. A ono nic 🙂 Samotnou mě to vážně překvapilo. Takže si občas luštěniny dopřeju. Ne v nijak obrovském množství, ale občas si s nimi zpestřím jídelníček. Tedy pokud se nějaké obtíže nedostaví za pár dní, jako u mléka 🙁
Doplnění: Obtíže se nedostavily 🙂
17.02.2015 snidane-zarazovani-12
Míchaná vejce,
zeleninový salát
obed-zarazovani-10
Brokolicová polévka
vecere-zarazovani-12
Pečený losos a zelenina,
guacamole
18.02.2015 snidane-zarazovani-13
Houbový nákyp
obed-zarazovani-13
Hovězí polévka
s nakrájenou omeletou
obed-zarazovani-14
Jelení maso na houbách,
zeleninové nudle
19.02.2015 snidane-zarazovani-14
Omeleta s pikantní zeleninovou směsí
obed-zarazovani-14
Jelení maso na houbách,
zeleninové nudle
vecere-zarazovani-13
Rybí tacos
20.02.2015 snidane-zarazovani-15
Omeleta s lososem
obed-zarazovani-15
Jelení maso na houbách,
květákové placky
vecere-zarazovani-15
Krkovička, pečená řepa
21.02.2015
(rýže)
snidane-zarazovani-16
Míchaná vejce, karbanátky
obed-zarazovani-16
Losos v zeleném čaji,
rýže v kokosovém mléku
vecere-zarazovani-16
Kuřecí curry, rýže
Zatím se konzumace rýže nijak neprojevila, co se týká zažívacích obtíží. Co se ale dnes dostavilo, je neskutečná „mlsná“. Tenhle nutkavý pocit něco „uzobnout“ jsem neměla už od začátku ledna.
Doplnění: Nakonec večer přišla bolest břicha a nadýmání. Ráno jsem se probudila celá nateklá, unavená, nevyspalá a se špatnou náladou 🙁 Ještě že mi rýže nikdy příliš nechutnala.

Tím mám celé Whole30 včetně zkoušení potencionálně problematických potravin dokončené. Výsledky mě celkem překvapily – čekala jsem problémy hlavně s lepkem a luštěninami, které byly nakonec prakticky bez obtíží, naopak se projevily komplikace s konzumací mléčných výrobků a rýže. Proto doporučuji – téhle „zkoušecí“ fázi Whole30 se nevyhýbejte. Vyzkoušejte to. Často jsou totiž naše představy a domněnky úplně rozdílné od reality.A co teď? Nyní si asi týden dám „oraz“. Budu jíst podle pravidel palea, nebudu se tolik hlídat, dám si i nějakou tu skleničku vína. A pak znovu hurá do dalšího Whole30 😉

2 komentáře

  1. Eva napsal:

    Lucí,
    pročetla jsem článek a musím říct, že mi skoro přijde, jako by Whole30 nějakým způsobem dosáhlo toho, že se více rozvinuly potravinové alergie, které jste tušila? .. Nevím jaké jste měla zažívací potíže před započetím palea, ale když nyní čtu, že mléčné výrobky jste špatně snášela /což jste tušila/, dále alkohol a rýže ….
    nebo to spíš pojmout tak, že tělo si za ten měsíc odvyklo a odlehčilo .. a nyní tím zařazením se v této fázi lépe pozná, zda Vám ty potraviny skutečně vadí?
    Planujete tedy omezit „dráždivé“ potraviny, které po zařazení zpět do jídelníčku dělaly problémy .. nebo je pokud možno zcela vynechat?

    Díky za podrobnou reportáž, myslím, že byla velmi přínosná, obzvlast pro nas, co nevim co bude po „30 dnech“
    Eva

  2. Lucie napsal:

    Určitě se mi potravinové alergie nerozvinuly. Je nutné rozlišovat alergie a intolerance. Alergii jsem měla předtím na ořechy a jablka, ty nyní konzumuji bez výrazných obtíží. A intolerance? Ty jsem měla téměř 100% i předtím, jen jsem jejich projevy brala jako už běžnou součást života. Že se ráno vzbudíte nateklá? Že se vám chce po obědě spát tak, že neudržíte otevřené oči? Že se vám špatně spí nebo dýchá? Že nemůžete zhubnout a spíše neustále plouživě přibíráte? No co nejsem nejmladší, řeknete si. A ono ouha, ono je to z jídla! Je to přesně tak jak píšete. Během těch 30 dní (někdo potřebuje i více) si organismus uleví, odlehčí se, takže pak jakoukoliv změnu pocítíte. Není to nic, s čím byste nemohla fungovat, ale ten rozdíl je znát. Bylo vám fajn a najednou není.
    Takže ano, nyní „problematické“ potraviny omezuji, nebo téměř vyřazuji. Jím podle pravidel palea, kde jsou právě tyto suroviny zakázané. A je mi skvěle 🙂 Pro upřesnění Whole30 a paleo není to samé. Whole30 je časově omezený, striktní nutriní program, který nepovoluje žádné vybočení. Oproti tomu paleo je celoživotní způsob stravování a životní styl. Neřeší se až tak vliv jídla na psychiku, nad občasným vybočením či paleo dezerty se přivírají oči. Prostě je to program pro život, kde se počítá s občasným „hříškem“. Záleží jen na Vás, jak často a v čem si ho povolíte. Whole30 Vám ukáže, kde si to můžete dovolit a kde už ne.

Komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Top
Mautic is open source marketing automation